پژوهش و تحقیقات
وبلاگ علمی و تفریحی
جدیدترین نرم افزار ها , مطالب و مقاله های مهندسی
تبلیغات
درباره ما


حامد هاشمی ٍ با سلام این وبلاگ جهت ارتقاء دانش فنی مهندسی ایجاد شده است مطالب و مسائل متفرقه صرفآ جهت کاهش یکنواختی وبلاگ است هر مطلبی که فکر کردید در شآن این وبلاگ نیست گزارش دهید هر مطلبی که فکر میکنید به قوم یا قبیله ای بی احترامی شده گزارش دهید هر مطلبی که برخلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران است گزارش دهید با تشکر
ایمیل : hamedhashemiii@yahoo.com
نویسندگان
ساعت
اطلاعات

پژوهش و تحقیقات



 

تاریخچه

متعاقب بنیان گذاری جمهوریت، مراكز و سازمان های تحقیقاتی به سرعت و با رویكرد افزایش محصولات كشاورزی و بالا بردن انگیزه برای توسعه ، تأسیس شدند.

تصمیمات مؤثر در پیشرفت بوسیله دولت اخذ و تكمیل می شدند و در نتیجه بسیاری از پیش گامانی كه در ارتباط با تحقیقات علمی فنی كار می كردند همچنان بوسیله دولت حمایت می شوند .

در دهة1980، مطالعات تحقیق و توسعه كه درسازمان های دولتی به صورت غیر مستقیم به موضوعات علمی و فنی مربوط می شدند، بوسیله واحدهای تحت نظارت هیأت مدیره كل حمایت می شدند ، در بعضی از سازمان ها ، هیأت های تحقیق تحت نظر وزیر مربوطه جهت طرح ریزی و مدیریت تحقیق و توسعه كار تأسیس می شدند .در سازمان های فاقد هر گونه بخش تحقیقاتی ، قسمتهای مسئول كنترل كیفیت این وظایف را بر عهده داشتند .در سالهای اخیر ، بخش خصوصی تركیه به سمت تحقق بخشیدن به مفهوم تحقیق روی آورده و در نتیجه آن واحد های تحقیق و توسعه در بسیاری از سرمایه گذاریهای بخش خصوصی تكمیل شد .برای تضمین هماهنگی وارتباط بین مؤسسات تحقیقاتی مربوطه به دانشگاهها ، شورای عالی علم و فن در چهارم اكتبر سال 1983 تشكیل شد .

نهادهای مركزی

در تركیه اكثر تحقیقات توسط مؤسسات آموزش عالی ارائه می شود. تحقیقات آموزشی توسط مجمع آموزش عالی و مركزسنجش دانشجو انجام می شود.تحقیقات روی آموزش پیش دانشگاهی(پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه )توسط وزارت آموزش عالی انجام می شود. مبنای این تحقیقات دو دسته اصلی آموزش عمومی و آموزش حرفه ای و تكنیكی است و برای هر كدام از این دو، بخشهای مجزای در وزارت وجود دارد . تحقیقات علمی در تركیه عمدتآ توسط دانشگاهها انجام می شود .به هر حال، سازمان ها و مؤسسات تحقیقاتی مستقل از قبیل سازمان انرژی تركیه TAEK ، انستیتوی تحقیقات فنی ( TUB TAK ) و سازمان عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاترك به فعالیت در این زمینه می پردازند.

همة قسمتها و شعبات دانشگاهها با انجام تحقیقات در ارتباط هستند و 100 انیستیتوی تحقیقاتی در زمینه های بهداشت، انرژی اتمی، انرژی خورشیدی ، علم دریایی ، اكولوژی ، پزشكی ، زیست پزشكی، مهندسی ، تحقیق و جلوگیری از حوادث ، هنرهای زیبا ، سینما تلویزیون تشكیل شده است .

علاوه بر این آیین نامه صندوق تحقیق شورای عالی تحقیقات در بیستم ماه می سال 1984 برای حمایت از پروژه های تحقیقاتی شامل آن درسطح بعد از فارغ التحصیلی تشكیل شد.دانشگاهها كه شناخته شده ترین منابع در زمینه تحقیقات علمی هستند ، كارهایشان را با كمك از طرف بودجه كل ، TUBI TAK، بخش های دولتی و خصوصی ، صندوق های دانشگاهی و حمایت های خارجی به انجام می رسانند.

در چهار چوب 34 موافقت نامه موجود ، دانشگاههای تركیه كه نزدیك به 100 توافق دیگر نیز با دانشگاههای خارجی داشته اند ، مطالعات علمی ـ تحقیعاتی مختلقی در پروژه های مشترك با WHO , NATO ، سازمان انرژی اتمی ، یونسكو و سایر سازمان های بین المللی بر عهده گرفته اند .

یك بررسی انجام شده بین سالهای 1970 و 1972 ، توسط سازمان برنامه ریزی دولتی به روی تحقیق در دانشگاهها نشان دارد كه در 9 دانشگاه موجود 2387 مطالعه تحقیقاتی در 376 رشته علمی بر عهده گرفته شده بود .تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد كه 758 دانشمند در بین سالهای1981 ، 1971 به مطالعات تحقیقاتی مبادرت نموده اند .انیستیتوی تحقیقات علمی و فنی تركیه در 17 جولای سال 1963 به منظور توسعه ، حمایت و سازماندهی تحقیقات اساسی و عمل تشكیل شد .

این انیستیتو سرویسهای اطلاعتی را عرضه كرده ، كارهای علمی را معرفی و هماهنگ می كنند .

همچنین تسهیلات آموزش ـ تحقیقاتی را ارائه می نماید .این مؤسسه از طریق اعطای بورس به دانشجویان مستعد حمایت مالی از عناصر انسانی را در پیشرفت علمی توسعه داده است .سازمان انرژی اتمی تركیه مسؤولیت استفاده از انرژی اتمی برای اهداف صلح آمیز را بر عهده دارد .

این طرح ها درجهت برنامه های توسعه منافع كشور ، تعیین و پیشنهاد سیاست هاو اصول زیر بنایی شروع مطالعات علمی ، فنی و مدیریتی همراه با حمایت های مورد نیاز و هماهنگی كاری می باشد .

مؤسسه عالی فرهنگ ، زبان و تاریخ آتاترك در سال 1983 با هدف هدایت متخصص و علاقمند به سمت تحقیق در زمینه های فرهنگ ، زیان و تاریخ تشكیل شد .این مؤسسه از مركز تحقیقات آتاترك ، انجمن زبان تركی، انجمن تاریخ ترك و مركز فرهنگ آتاترك تركیب یافته است .هدف مؤسسه از تحقیقات علمی بسط مفاهیم آتاترك ، اصول و اصلاحات و فرهنگ ترك ، تاریخ و زبان می باشد .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 


موضوع : <-PostCategory->


نویسنده :حامد هاشمی در تاریخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:,